Provozoval jsem již více než 15 různých prodejen, ale tam kde jsem si mohl vybrat jejich umístění jsem se obvykle ani po letech podnikání hodně netrefil.
Když se nám před lety nově podařilo získat luxusní prostor na náměstí stotisícového města tak jsme jásali, a když se nám nabídl pronájem u jedné z nejfrekventovanějších ulic mysleli jsme že máme vyhráno, ale nakonec to byl jeden velký průšvih.
Osobně mám tak trošku tendenci se do nové provozovny zamilovat 💗, vždy je to něco nového, další výzva, možnost vytvořit něco unikátního, zaměstnat schopné lidi, udělat radost zákazníkům, a samozřejmě si také vydělat nějaké peníze.
Pak se může stát, že když novou provozovnu už delší dobu hledám, a vyskytne se něco na první i druhý pohled zajímavé, navíc za rozumnou cenu, ověřím si několik pro můj sortiment a typ provozovny důležitých kritérií a jdu do toho.
Moje osobně ověřitelná pravidla pro výběr místa nové provozovny:
- Atraktivita místa – počet lidí pohybujících se v blízkém okolí.
- Tady jsem udělal chybu, že jsem chtěl mít otevřeno v sobotu i v neděli, ale neověřil jsem si před podpisem smlouvy, že o víkendu je všude kolem absolutně mrtvo 🙄, vždy jsme se na prodejnu byli podívat jen v pracovní dny.

- A další příklad z praxe:
- Když jsem se jednou procházel nádhernými uličkami Starého Města, narazil jsem v úplně liduprázdné ulici na nádhernou prodejnu úžasných brazilských tenisek, jaké jsem nikdy předtím neviděl. Šel jsem si dovnitř promluvit se sympatickým a pro obchod nadšeným majitelem, dohodli jsme se na další schůzce ohledně marketingu (e-shop, sociální sítě, atraktivní produktové vizuály, …), ale říkal jsem mu, jestli by nemohl změnit lokalitu. Bylo to v centru Prahy, takže obrovský nájem, a ještě než jsme se mohli sejít podruhé, majitel musel zavřít a úplně zkrachoval, protože jen díky té špatné lokalitě finančně vykrvácel 😥.
- Konkurence v okolí – osobně nejsem typ podnikatele, který by si v ulici se dvěma stěží se uživivšími prodejnami potravin otevíral třetí úplně stejnou prodejnu, abychom v dalších letech finančně krváceli všichni tři. Pro někoho jiného se zkušenostmi například s řetězcem kaváren zase může znamenat přítomnost dalších třech kaváren okolí, že se v tom konkrétním místě s vysokým pohybem cizinců ta jeho čtvrtá kavárna určitě dobře a rychle uchytí. Další možná strategie je, že když jsou v dané lokalitě provozovny typu A a B (např. barber shop a kavárna), tak zde s vysokou pravděpodobností uspěje provozovna typu C (např. samoobslužná prádelna).

- Parkování a MHD – někde je vhodné či dokonce nutné, aby si zákazník před provozovnou mohl zaparkovat, někdy je zase důležité, aby byly poblíž zastávky MHD.
- Navštívil jsem luxusní prodejnu velmi šikovného podnikatele, kterému tam ovšem nechodili zákazníci. Už když jsem jel na první schůzku, nemohl jsem nikde zaparkovat a několik minut jsem musel jezdit ulicemi kolem, než jsem pěkný kus od prodejny konečně našel volné místo. Majitel mi argumentoval že je přece na super místě v centru Prahy, kousek od Václaváku a od metra, jenomže mu nedošlo, že jeho zákazníci si pro jeho luxusní zboží zásadně jezdí autem. Nakonec mi přiznal, že jedna jeho stálá zákaznice jezdila marně tak jako já tak dlouho kolem, že mu nakonec telefonicky zrušila dohodnutou schůzku, a přestala u něj nakupovat jen proto, že 10 minut nikde kolem nemohla zaparkovat.

- A další příklad z praxe:
- Řešil jsem marketing pro provozovnu, která byla daleko od MHD, daleko od frekventovaných ulic, takže majitel s pár zákazníky za den musel dávat hodně peněz jen do toho aby o sobě dal vědět, že tam někde vůbec je. Úplně stejná – konkurenční provozna je jen o 17 minut pěšky dál, ale přímo u zastávek tramvaje i autobusu, takže se tam dveře od rána až do večera netrhnou, a mají plno dokonce i o víkendu, aniž by museli dát jedinou korunu do reklamy.
Co si nyní lze ověřit pomocí chytrých dat a šikovných služeb:
- Útrata zákazníků v daném místě a jeho nejbližším okolí: Jen málokdy můžete jako úplně nový podnikatel v daném místě přesně zjistit, jaká je v daném místě reálně koupěschopnost, a jen těžko půjdete za majiteli stávajících provozoven v okolí se jich zeptat jak se jim daří (a většinou tam budou jen zaměstnanci, kteří se s vámi o takových věcech nemohou bavit ani kdyby chtěli). I když se můžete zajít podívat kolik mají dopoledne, odpoledne, večer nebo o víkendu zákazníků, stejně to bude jinak před výplatou a po ní, jinak na jaře a v létě, atd., a vy nemusíte mít tolik času na rozhodnutí o tom, zda do pronájmu této provozovny půjdete.

- Pohyb lidí v okolí zvolené lokality v čase: Z pohodlí gauče si díky anonymizovaným mobilitním datům od T-Mobile můžete ověřit pohyb lidí v dané lokalitě. Tedy jak frekventované jsou návštevy vybraného místa v okruhu 150 metrů v libovolném čase v průběhu dne. Dokonce to ukáže i hustotu lidí v budovách kolem, kde tak může být vidět kvantum hostů v hotelech, návštěvníků v restauracích, kavárnách a v obchodech, podle čehož si můžete odvodit, kolik z nich se může zastavit ve vaší provozovně.

Jak zadat svou poptávku ve službě MarketSpot:
Jak vypadají všechny výstupy ze služby MarketSpot:
Chcete si tuto službu otestovat nebo se na něco zeptat osobně přímo provozovatele?
Můžete se 27. 3. 2025 v Praze zúčastnit panelové diskuse s následným networkingem – možnost registrace najdete ZDE.
Program byznysové snídaně:
✔ Praktické tipy, jak nešlápnout vedle při výběru lokality
✔ Odpovědi na otázky:
- Jak vybrat místo, které přinese více zákazníků a vyšší tržby?
- Kterým chybám se při rozhodování vyhnout?
- Jaká data vám pomohou při výběru místa?
- Jak vám v tom pomůže MarketSpot?